شاتله انگلیس انگلیس برگزاری استقلال وزیر اول اسکاتلند

شاتله: انگلیس انگلیس برگزاری استقلال وزیر اول اسکاتلند بین الملل اسکاتلند استقلال

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار اجتماعی احتمالا به علت جمعیت بالای حاشیه‌نشین! ، چرا آسیب‌های اجتماعی در شهر مشهد زیاد است؟ / شهردار مشهد

من مقایسه‌ای در این زمینه با شهرهای دیگر ندیده‌ام که بتوانم بگویم آسیب‌های اجتماعی در مشهد به طور مستند زیاد از نقاط دیگر هست. ولی به هر حال مشهد حاشیه‌نشین‌های

احتمالا به علت جمعیت بالای حاشیه‌نشین! ، چرا آسیب‌های اجتماعی در شهر مشهد زیاد است؟ / شهردار مشهد

چرا آسیب های اجتماعی در شهر مشهد زیاد است؟ / شهردار مشهد: احتمالا به علت جمعیت بالای حاشیه نشین!

عبارات مهم : جمعیت

من مقایسه ای در این زمینه با شهرهای دیگر ندیده ام که بتوانم بگویم آسیب های اجتماعی در مشهد به طور مستند زیاد از نقاط دیگر هست. ولی به هر حال مشهد حاشیه نشین های بیشتری نسبت به سایر نقاط دارد. همانطور که اشاره کردم، حدود 30 درصد جمعیت مشهد حاشیه نشین هستند و حاشیه نشینی تبعات خاص خودش را دارد.

به گزارش روزنامه سازندگی؛تقی زاده خامسی شهردار مشهد از شرح دیدار شهردار هفت کلانشهر با مدیر جمهور خبر داد.

سه شنبه گذشته جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری با حضور حسن روحانی، رئیس‏ جمهور، محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‏جمهور،‏ محمود واعظی، مدیر دفتر رئیس‏جمهور، ولی‏الله سیف، مدیر کل بانک مرکزی، محمدباقر نوبخت، مدیر شرکت برنامه و بودجه، عباس آخوندی، وزیر راه وشهرسازی، اکبر ترکان، مشاور رئیس‏جمهور، استانداران تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، خوزستان و البرز و شهرداران هفت کلانشهر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز و کرج برگزار شد.

احتمالا به علت جمعیت بالای حاشیه‌نشین! ، چرا آسیب‌های اجتماعی در شهر مشهد زیاد است؟ / شهردار مشهد

دولت با این طرح قصد دارد با یک تیر، چند نشان بزند؛ موتور اشتغال را روشن کند، واهمه زلزله جهت اهالی محلات بافت‏های فرسوده را از بین ببرد و البته کیفیت زندگی را در این بخش از شهرها ارتقا بدهد. با قاسم تقی زاده خامسی شهردار مشهد که جهت جلسه با رییس جمهور به پایتخت کشور عزیزمان ایران آمده بوددر دفتر سازندگی راجع به نوسازی بافت های فرسوده کلانشهر مشهد گفت و گو کردیم.

او در حاشیه این گفتگو راجع به این جلسه گفت: «به آقای رییس جمهور گفتم بدون نهاد قدرتمند شهرداری این طرح شما اجرایی نمی شود. دولت سایه از شهرداران درست کنید. پروانه ساخت را شهردار صادر می کند. نظر شهردار جلب نشود، آجر روی آجر نمی توانند بگذارند. همه گزارش هایی که راجع به بافت فرسوده منتشر می شود، کار روتین دستگاه هاست که از 30 سال پیش اجرایی می شود.»

من مقایسه‌ای در این زمینه با شهرهای دیگر ندیده‌ام که بتوانم بگویم آسیب‌های اجتماعی در مشهد به طور مستند زیاد از نقاط دیگر هست. ولی به هر حال مشهد حاشیه‌نشین‌های

بخشی از گفت و گو به تعداد خبرهای حوادثی که از مشهد می رسد تخصیص داده شده است داشت. به عقیده شهردار مشهد جمعیت بالای حاشیه نشین های این شهر عامل آسیب های اجتماعی است.

مشهد زیاد از ۱۰ هزار هکتار بافت فرسوده دارد. زیاد از چهار هزار بافت فرسوده در داخل شهر و مابقی سکونت غیررسمی. با توجه به زلزله خیز بودن مشهد، چه اقداماتی جهت این بافت فرسوده شده؟ تسهیلاتی در نظر گرفته اید؟

این عددی که شما اظهار می کنید زیاد از واقعیت هست. بهتر است اول اصلا بافت فرسوده را تعریف کنیم. بافت فرسوده در شهرها چند نوع هست؛ بخشی از آن بافت تاریخی است که فرسوده شده است و با این که نمی توان به آن دقیقا کلمه بافت تاریخی را نسبت داد، ولی قدمت جهت اهالی شهر نوستالژی دارد. در مشهد از این نوع منزل ها زیاد بود که غالبا خراب شد، مخصوصا در طرح پیرامونی حرم.

احتمالا به علت جمعیت بالای حاشیه‌نشین! ، چرا آسیب‌های اجتماعی در شهر مشهد زیاد است؟ / شهردار مشهد

نوع دیگری از بافت فرسوده در شهرها این است که به لحاظ ارزش افزوده ای که زمین دارد، انجام عملیات بازآفرینی یا نوسازی در آن مکان ها کار مشکل نیست و به محض این که تجمیع شوند و شهرداری یا وزارت مسکن و شهرسازی یارانه ای به آن تخصیص داده شده است بدهد، می توان آن را به سمت بازآفرینی سوق داد. آنچه کار مشکل است راجع به حاشیه شهرهاست، یعنی سکونتگاه های غیررسمی. در مشهد زیاد از یک میلیون و دویست هزار نفر حاشیه نشین داریم یعنی سی درصد جمعیت شهر مشهد.

غالب این افراد در همین نوع منزل ها با حداقل زیرساخت ها زندگی می کنند، یعنی در کوچه های باریک، بدون آب و برق و گاز یا با استفاده غیرقانونی از این موارد. توصیه مهم این است که جهت همه این موارد نمی توان یک نسخه واحد پیچید و آنچه مورد مناقشه است همین قسمت هست. علت این هم که تاکنون کارهایی که انجام شده است موفق نبوده، همین است که حتی در شهرها نمی توان جهت بافت های متفاوت نسخه واحد پیچید چه برسد به کل کشور.

من مقایسه‌ای در این زمینه با شهرهای دیگر ندیده‌ام که بتوانم بگویم آسیب‌های اجتماعی در مشهد به طور مستند زیاد از نقاط دیگر هست. ولی به هر حال مشهد حاشیه‌نشین‌های

در دوره ای دولت های نهم و دهم تحت عنوان مسکن مهر اقداماتی انجام داد، نیت خوبی وجود داشت و قرار بود مردم منزل دار شوند، ولی مسیری که طی شد اشتباه بود. این اتفاق می توانست در جاهایی بیفتد که همه زیرساخت ها وجود دارد ولی بخش عمده این مسکن ها با فاصله از شهرها درست شد که با استقبال مواجه نشد.

در حال حاضر دولت آقای روحانی در دوره دوم فعالیتش، بخشنامه ای صادر کردند به استانداری ها مبنی بر این که بازآفرینی بافت های فرسوده انجام و سالی 200 هزار منزل بازسازی شود. شش ماه از این تصمیم گذشته، سه ماه پیش که مدیر جمهور به مشهد مشرف شد، به ایشان عرض کردم طرحی که همکاران شما در دولت داده اند از نظر عملیاتی ایراد دارد. هفته پیش هم که خدمت ایشان بودم مجددا همین را گفتم که این کار قابل انجام نیست و نکاتی باید در این طرح اصلاح شود.

احتمالا به علت جمعیت بالای حاشیه‌نشین! ، چرا آسیب‌های اجتماعی در شهر مشهد زیاد است؟ / شهردار مشهد

چه مواردی باید اصلاح شود؟

اولا این که جای شهرداری در این طرح کجاست؟ شهرداری ها نهاد عمومی قدرتمندی هستند که به جز دولت آقای هاشمی، بقیه دولت ها از این قدرت غافل شدند. درست است که در حال حاضر می گویند شهرداری ها بدهکار هستند ولی با همه این اوصاف، حرف آخر را شهردار در شهر می زند. غفلت از شورا و شهرداری، چالش مهم این طرح است خصوصا در کلانشهرها. شهردارها هستند که می توانند منویات مدیر جمهور را عملیاتی کرده و به نتیجه برسانند.

دولت با شهرداری ها کار نمی کند و به این فکر نکرده که باید آنها را وارد قضیه کند. تنها به استانداری و مسکن و شهرسازی فکر شده است در حالی که صدور پروانه ساخت در اختیار شهردار است و شهرداری ها می توانند زمین های زیادی به این منظور تخصیص داده شده است بدهند. مورد دوم این بود که بانک ها واقعیت را بگویند. تا جایی که مطلعم نزدیک 20 هزار میلیارد تومان از وجوه مسکن مهر برگشته، اقساطی که مردم برگردانده اند مورد نیاز است دوباره در همین تناوب برگردد.

این در حالی است که در طرح تازه مدیر جمهور این اتفاق دیده نشده و حتی یک وام جهت نوسازی بافت فرسوده بر اساس طرح مدیر جمهور داده نشده هست. البته بعد از مطرح کردن این مورد، مدیر جمهور دستور دادند که با شهرداران کلانشهرها جلسه اختصاصی گذاشته شود و قرار است این جلسه یکی دو هفته دیگر برگزار شود. در کل بعد از تشکیل شوراها، نخستین دوره ای است که اکثر شهرداران کلانشهرها و شوراها همراه و هم نظر با دولت هستند.

این یک وقت طلایی جهت دولت هست. قبلا اینطور نبود، شهردارها با دولت ها زاویه داشتند و کار را سخت می کرد. حالا که این وقت فراهم است باید از آن استفاده کرد. مساله دیگر این است که مدیر جمهور باید جهت طرحی که در نظر گرفته، برندسازی کند.

بازآفرینی فضاهای شهری، سی سال است که وجود دارد. در قانون هم وجود دارد و مبالغی هم تاکنون به این عنوان تخصیص داده شده است داده شد و اتفاقی نیست که مدیر جمهور تازه به آن ورود کرده باشد همانطور که بنیاد مسکن و بعضی نهادهای دیگر در طول این سال ها چنین اقداماتی را انجام داده اند بنابراین اگر می خواهیم کار جدیدی انجام دهیم باید جهت این کار یک ایده و اسم تازه داشته باشیم.

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است بحثی که مدیر جمهور در این زمینه دارد و آنچه وزارت مسکن و شهرسازی می گوید کمی با هم متفاوت اند. وزارت مسکن می خواهد خدمات زیربنایی را آماده کند که مردم خودشان منزل را بسازند، وزارت مسکن در بعضی نقاط می تواند وارد شود، به عنوان مثال اراضی حاشیه ها را در اختیار بگذارد ولی مدیر جمهور اعتقاد است باید بافت های فرسوده را نوسازی کرد و در اختیار مردم قرار داد. هر دو این نگاه ها در جای خودشان درست است.

همچنین اعتقاد دارم شهرداری ها باید از این وقت به خوبی استفاده کنند که دولت قرار است در شهرها خدمات ارائه دهد. بنابراین وقت خوبی هم جهت شهردارها و هم جهت دولت است که باید از آن استفاده کنند، شهرداری ها به این کار مایل اند هرچند که باید زمین و پروانه و… فراهم کنند و ممکن است کمی سخت باشد ولی من خودم به عنوان شهردار مشهد این کار را شروع کرده ام و امیدوارم بتوانیم در جهت اهداف مدیر جمهور به زودی منزل هایی را بازآفرینی و نوسازی کنیم. اشاره نکردید که مشهد چقدر بافت فرسوده دارد.حدود پنج هزار هکتار داخل شهر مشهد.

الان بحث مدیر جمهور راجع به شهرهاست و من هم شهردار هستم و می توانم راجع به این پنج هزار هکتار حرف بزنم.

این پنج هزار هکتار در کدام مناطق شهری قرار گرفته اند؟

در هفت منطقه از سیزده منطقه بافت فرسوده وجود دارد.

شما جهت بافت فرسوده مشهد تاکنون چه کارهایی کرده اید؟

در راستای طرح مدیر جمهور، زمین هایی را به این منظور تخصیص داده شده است داده ایم که به آنها جهت ساخت پروانه بدهیم. همچنین سازنده ها را دعوت و هزینه ها را بررسی کرده ایم. به عنوان نمونه پروژه ای که در حال نهایی شدن هست، 2500 واحد داخل شهر مشهد است و به این نتیجه رسیدیم که بعد از ساخت، مالکیت چهارده درصد را به ما بدهد و مابقی به سازنده تعلق داشته باشد، ولی با این تبصره که آن را در اختیار افرادی قرار دهد که باید از بافت فرسوده انتقال یافته شوند از وام هایی به این منظور استفاده کنند.

دولت پذیرفته است وام شش درصدی به این منظور بدهد که مبلغ مناسبی جهت منزل دار شدن هست. یک پروژه 2500 واحدی دیگر هم مدنظر داریم. درواقع می خواهیم از منافع خودمان بگذریم تا بتوانیم خانوارهایی را صاحب منزل کنیم، هرچند که پنج هزار، واقعا عدد بزرگی نیست و در برابر اقداماتی که باید انجام شود ناچیز است.

سند اجتماعی این 2500 واحد هم تهیه شده؟

بله، همه امکانات از جمله مدرسه، درمانگاه، مسجد، پارک و … در نظر گرفته شده است است.

متولی این عنوان بخش شخصی است؟

بله، کاملا. اگر در ده هزار منزل اول موفق شویم خودش یک محرک اقتصادی است و سازندگان بیشتری هم انگیزه می گیرند.

سوالی که مطرح می شود این است که هنگامی که یک منزل دوطبقه ناگهان به یک مجتمع تبدیل شود، تبعات زیادی به همراه دارد. به این تبعات فکر کرده اید؟

این پرسشها را در نظر داریم و به همین دلیل، ساختمان هایی که می سازیم از شش طبقه زیاد نیست. با این حال، فکر می کنم بخشی از این عنوان هم به عادت برمی گردد و مورد نیاز است فرهنگ شهرنشینی را آموزش دهیم. باید مردم این شرایط را تجربه و به آن عادت کنند! مگر ما هنگامی که رفتیم خارج یاد نگرفتیم که چطور باید زندگی کنیم؟ اینجا هم همینطور هست. بالاخره شرایط زندگی تفاوت دارد و باید مردم را با شرایط زندگی تازه آشنا کرد و عادت داد.

طرح هایی که جهت ساخت منزل درمشهد در نظر دارید، مهاجرت به این شهر را زیاد نمی کند؟

اگر کنار بافت ها باشد نه. ضمن این که اعتقاد دارم جلوگیری از مهاجرت فقط با ایجاد شغل می تواند مهار شود و با ایجاد شغل در محل تازه می تواند موفق باشد. باید به روستاها پیگیری کنیم که از مهاجرت کاسته شود. چهل سال است که فقط شعار می دهیم. البته هزینه هایی هم در روستاها انجام شده است ولی هنگامی که آب و امکانات و شغل نباشد، معلوم است که مردم مهاجرت می کنند.

در سال های گذشته راجع به تخریب و نوسازی بافت قدیمی اطراف حرم جنجال های رسانه ای زیادی به راه افتاد. ماجرای نوسازی این بافت به کجا می رسد؟

این اصلا یک عنوان جداست. اطراف حرم فضایی است به وسعت 340 هکتار. قبل از انقلاب یادم است در اطراف حرم چند بازار وجود داشت، آقایی از طرف شاه ماموریت پیدا کرد که اطراف حرم را خراب و نوسازی کند، گفته می شود بین شاه و فرح در تخریب حرم اختلاف بوده، یکی می گفته بازسازی و دیگری می گفته نوسازی. درنهایت شاه پیروز می شود و جهت بازسازی تصمیم گرفته می شود و شروع به تخریب دور حرم می کنند.

این عنوان الان مورد مناقشه هست، یک عده می گویند تصمیم خوبی بوده و عده دیگری می گویند کار خوبی نبوده. من جزو گروه دوم هستم که اعتقاد دارم خواسته یا ناخواسته، این کار به مشهد ضربه زده هست. بعد از انقلاب، در سال 1368 که مرحوم کازرونی که وزیر مسکن و شهرسازی بود طرحی جهت اطراف حرم تهیه کرد که به چمن تبدیل شده است بود. من هم معاون عمرانی بودم، در دولت اول آقای هاشمی.

این طرح را آوردند و گفتم من امضا نمی کنم به این علت که اگر یکی آمده اینجا را خراب کرده، حالا نباید ساختمان های چند طبقه کنار حرم بسازیم. تا این که از مشهد به شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران آمدم و این طرح تصویب شد. الان 25 سال از طرح نوسازی اطراف حرم گذشته و 43 درصد پیشرفت کرده هست، آن هم با نارضایتی و پرسشها مردم. علت مهم این عنوان هم این است که زیرساخت ها آماده نشده و زائر امام رضا (ع) را گم می کند. این پروژه سالی کمتر از دو درصد پیشرفت داشته و اگر قرار باشد به همین ترتیب پیش برود 25 سال دیگر هم وقت مورد نیاز دارد.

در این شرایط، من که خودم مشهدی هستم حرم را گم می کنم چه برسد به زائران. آن هم جایی که سالی بیش از سی میلیون نفر زائر دارد. به اعتقاد من هر دولتی باید این احساس را داشته باشد که این یک پروژه بین المللی است و باید جهت آن دوراندیشانه تصمیم گرفت. من پیشنهادی به مدیر جمهور داده ام و گفته ام اجازه بدهید مبلغی اوراق همکاری منتشر کنیم، بعد از چهار سال نصف این اوراق را دولت بدهد و نصف آن را شهرداری، گفته ام من این پروژه را ظرف سه سال یعنی تا آخر دوره شهردار بودنم تمام می کنم.

این حرف را هم بدون سابقه و تجربه نمی گویم. این عنوان قرار است در جلسه ستاد بازآفرینی بحث شود و اگر دولت بپذیرد، یک پروژه بزرگ کشور به نتیجه می رسد. به هر حال به نظرم باید طرح قدیم را حفظ کرد و اگر قرار است تصمیمات جدیدی جهت شهر گرفته شود، طرح جدیدی در کنار شهر ایجاد شود مانند اتفاقی که در مغرب رخ داده و بناهای قلابی می سازند که توریست بیاورند، ولی ما بناهای قدیمی را تخریب می کنیم!

نزدیک حرم 25 منزل تاریخی شناسایی کرده ایم، بعضی از آنها متعلق به دوره قاجار هست، پنج تا از آنها را خریداری کرده ایم و مورد استقبال مردم قرار گرفته هست. الان یک بازار از بازارهای قدیمی باقی مانده و من اصلا موافق تخریب آن نیستم و جهت حفظ آن طرح هایی را در نظر داریم که امیدوارم اجرا شود.

از هنگامی که من آمده ام یکی از خیابان های اطراف حرم باز شده است هست، یک رینگ وجود دارد که از تونل اوج می آید، در فاصله سیصد چهارصد متری دور تا دور حرم قرار می گیرد که فضای سبز، پیاده رو و 16 خیابان دارد. به نام امام هشتم در هشت خیابان پیاده می توان رفت و هشت خیابان هم با ماشین توانایی تردد دارد که پارکینگ هم به آن تخصیص داده شده است داده شده است هست. خیابانی که راه اندازی کرده ایم مورد استقبال زیادی قرار گرفته و بقیه خیابان ها را هم به تدریج راه اندازی می کنیم.

یک پرسش مهم این است که آیا میزان آسیب های اجتماعی در مشهد بالاست؟

نمی دانم استناد شما به چیست که این جمله را می گویید.

تعداد خبرهای ناگواری که از این شهر به گوش می رسد.

من مقایسه ای در این زمینه با شهرهای دیگر ندیده ام که بتوانم بگویم آسیب های اجتماعی در مشهد به طور مستند زیاد از نقاط دیگر هست. ولی به هر حال مشهد حاشیه نشین های بیشتری نسبت به سایر نقاط دارد. همانطور که اشاره کردم، حدود 30 درصد جمعیت مشهد حاشیه نشین هستند و حاشیه نشینی تبعات خاص خودش را دارد.

این عنوان به علت حضور غیرایرانی ها نیست؟

اگر منظورتان افغان هاست، نسبت به جمعیت افغان ها که گفته می شود حدود سیصد هزار نفر هست، اتفاقا آسیب های زیادی را شاهد نیستیم و فکر نمی کنم حضور آنها دلیلی بر آسیب های اجتماعی باشد. به هر حال در نظر بگیرید هنگامی که مکان هایی ساخته می شود که پلاک ندارد و کنترل جدی بر رفت وآمدها صورت نمی گیرد چنین اتفاقاتی می افتد.

قرار نیست کنترلی بر این پرسشها انجام شود؟

نوسازی بافت های فرسوده یکی از همین کارها است که باید پیگیری شود، ضمن این که باید این حاشیه نشین ها را از نظر اقتصادی و اجتماعی آموزش داد و توانمند کرد، همچنین به پرسشها درمانی آنها پیگیری کرد. ستادی جهت پیگیری به این پرسشها وجود دارد و انصافا کارهای خوبی انجام شده است طوری که اوضاع نسبت به پنج سال گذشته قابل مقایسه نیست، ورزشگاه و آموزشگاه در این مناطق ساخته شده است ولی به نسبت جمعیت کافی نیست و باید کارهای بیشتری انجام شود. تقریبا در این مناطق 20 پارک ساخته شده، به جدول و آسفالت و … پیگیری کرده ایم، 20 مرکز درمانگاهی و اورژانسی در حال ساخت هست، باید کاری کنیم که از کلمه حاشیه و حاشیه نشین دور شویم.

واژه های کلیدی: جمعیت | شهردار | در حاشیه | شهرداری | رییس جمهور | آسیب های اجتماعی | اخبار اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه